منوی دسته بندی

تفاوت هدفون گیمینگ و معمولی چیست؟

تفاوت هدفون گیمینگ و معمولی: قیمت

واضح است که در بین هدفون‌های معمولی و گیمینگ، هم هدفون ارزان‌‌قیمت (تر!) وجود دارد، هم گران‌قیمت؛ اما بازه‌ی قیمتی این دو مدل هدفون بسیار متفاوت است.

هدفون‌های گیمینگ معمولا در بازه‌ی قیمتی ۳۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان یافت می‌شوند و اکثر مدل‌ها در سمت ارزان‌تر این طیف قرار می‌گیرند؛ درحالی‌که این‌روزها برای هدفون‌های مخصوص موسیقی، چه از نوع روگوشی و چه توگوشی، که کیفیت صدای مناسبی داشته باشد، باید حداقل تا دو سه میلیون تومان هزینه کرد.

هدفون‌های گیمینگ پریمیوم و گران‌قیمت معمولا طرفداران کمتری دارند و بخش بسیار کوچکی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند؛ احتمالا به این خاطر که در دنیای گیمینگ، محصولات پریمیومی که کاربران به سراغشان می‌روند، چیزی به‌غیر از هدفون است و مواردی مثل پردازنده و نمایشگر را دربرمی‌گیرد. این درحالی است که کاربران به خرید هدفون‌های موسیقی پریمیوم تمایل بیشتری دارند، چون برای آن‌ها کیفیت صدا حرف اول را می‌زند.

تفاوت هدفون گیمینگ و معمولی: کیفیت ساخت

مدل‌های ارزان‌تر هدفون معمولی یا گیمینگ به‌احتمال زیاد عمر زیادی نخواهند داشت. اگر شانس با شما یار باشد، شاید بتوانید با تعویض سیم یا پد کاپ‌ها، مشکل را حل کنید؛ اما معمولا قیمت بالای هدفون‌ها به‌خاطر کیفیت ساختشان است و به‌همین‌خاطر محصولات ارزان‌‌تر، دوام زیادی ندارند.

بااین‌وجود، در بازه‌ی قیمتی مشابه، هدفون‌های گیمینگ معمولا از دوام کمتری درمقایسه با هدفون‌های معمولی برخوردارند. دلیل آن هم به تصمیم‌گیری‌های مالی برمی‌گردد؛ برای مثال، هدست گیمینگی که از میکروفون بزرگ و تکنولوژی صدای فراگیر و قابلیت‌هایی از این دست بهره می‌برد، بودجه‌ی کمتری را برای استفاده از مواد باکیفیت در اختیار داشته است تا هدفونی که فقط قرار است کیفیت صدای خوبی داشته باشد و برایش، قابلیت‌های متنوع هدفون‌های گیمینگ در اولویت نیست.

البته هدست‌های گیمینگ گران‌قیمت از کیفیت ساخت خوبی برخورداند، اما آن‌ها نیز در مقایسه با هدفون‌های معمولی با همان برچسب قیمتی، کم‌دوام‌ترند. از سوی دیگر، از هدست‌های گیمینگ معمولا استفاده‌ی طولانی‌تری می‌شود و نحوه‌ی برخورد گیمرها با هدفون در اوج هیجان بازی کمی خشن‌تر از هدفون‌های معمولی است.

درکل، بخش عمده‌ای از بودجه‌ی تولید هدفون‌های گیمینگ صرف اضافه کردن قابلیت‌های متعدد می‌شود تا افزایش کیفیت ساخت، درنتیجه دوام این هدفون‌ها اکثرا از هدفون‌های معمولی پریمیوم و حتی میان‌رده کمتر است.

تفاوت هدفون گیمینگ و معمولی: کیفیت صدا

صحبت درباره‌ی تفاوت کیفیت صدا در هدفون گیمینگ و معمولی کمی پیچیده است. در بازه‌ی قیمتی مشابه، هدفون عادی معمولا از هدفون گیمینگ عملکرد صدای بهتری دارد، چون بیشتر مدل‌های این هدفون مخصوص گوش دادن به موسیقی طراحی شده‌اند. مدل‌های پریمیوم هم صدایی به مراتب تمیزتر، با جزییات‌تر و رساتر از هدست‌های گیمینگ ارائه می‌دهند؛ بااین‌حال، به این راحتی نمی‌توان نتیجه گرفت که استفاده از هدفون معمولی برای بازی بهتر از هدفون گیمینگ است.

در مورد صدا به طور کلی می‌توان گفت هرچه خنثی‌تر، متعادل‌تر و واضح‌تر باشد، بهتر است؛ چون تنها در این صورت است که صدای موسیقی دقیقا به همان شکلی که در استودیو ضبط شده، به گوش می‌رسد. بااین‌حال، برای بازی‌ها می‌توان از هدفون‌هایی استفاده کرد که پروفایل صدای به‌اصطلاح گرم‌تر و کوبنده‌تری دارند و اصولا هدست‌های گیمینگ از همین پروفایل صدا بهره می‌برند.

متاسفانه هدفون‌های گیمینگ، به‌ویژه مدل‌های ارزان‌تر، فقط صدای گرم و کوبنده ندارند؛ بلکه صدا در این هدفون‌ها مصنوعی، به‌هم‌ریخته و بی‌کیفیت است و کوبندگی صدا گاهی به حدی است که آزاردهنده می‌شود. بااین‌حال، پروفایل صدا در هدفون‌های گیمینگ در یک مورد بهتر از هدفون‌های معمولی ظاهر می‌شود و آن «سانداستیج» (Soundstage) است. سانداستیج یا همان وسعت صدا باعث می‌شود کاربر احساس کند صدا از محیط اطرافش به‌گوش می‌رسد نه از داخلش سرش و بدین‌ترتیب، تجربه‌ی شنیداری را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند

 

 

تفاوت هدفون گیمینگ و معمولی: طراحی

از نظر طراحی، هدست‌های گیمینگ معمولا بزرگ و زمخت هستند، از کاپ‌های روگوشی بهره می‌برند و بوم میکروفون نیز به این طراحی حجیم اضافه می‌کند؛ هرچند بزرگ بودن هدست‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند، چون کسی آن‌ها را برای استفاده در باشگاه یا هنگام پیاده‌روی نمی‌خرد. این درحالی است که بسیاری از هدفون‌های موسیقی روی فاکتور حمل‌پذیری تاکید دارند تا بتوان آن‌ها را با خود به باشگاه برد یا در طول مسیر خانه به محیط کار استفاده کرد.

هدست‌های گیمینگ همچنین از طراحی‌ زرق‌وبرق‌دار بهره می‌برند تا آن‌ها را از سایر هدفون‌ها متمایز کند. برای مثال، نورهای LED یکی از ویژگی‌های متداول هدفون‌های گیمینگ هستند. اما از آن سو، هدفون‌های معمولی تا جای ممکن از طراحی‌ ساده و مینیمال بهره می‌برند تا حس‌وحال پریمیوم را به کاربر منتقل کنند.

تفاوت هدفون گیمینگ و معمولی: قابلیت‌ها

اگر به لیست قابلیت‌های متداول هدست گیمینگ و هدفون معمولی نگاهی بیندازید، احتمالا به این نتیجه برسید که تفاوت چندانی با هم ندارند؛ اما اولویت‌های این دو مدل هدفون در ارائه‌ی قابلیت‌‌ها متفاوت است.

برای مثال، اگرچه درحال‌حاضر بسیاری از هدفون‌های معمولی از میکروفون بهره می‌برند، درمورد هدست‌ گیمینگ، داشتن میکروفون همیشه جزو قابلیت‌های اساسی بوده است. علاوه‌براین، میکروفون هدست گیمینگ اغلب روی بوم نزدیک به دهان قرار دارد و این بوم نیز معمولا جداشدنی است. سخت‌افزار میکروفون در هدست گیمینگ معمولا بزرگ‌تر است و اغلب از کیفیت بالاتری بهره می‌برد؛ درحالی که هدفون معمولی میکروفون‌های کوچک‌تری دارد (که اکثرا به چشم نمی‌آیند) و برای انتقال باکیفیت‌تر صدا، بیشتر به پردازش‌های هوش مصنوعی متکی است تا عملکرد سخت‌افزاری

 

 

تفاوت هدفون گیمینگ و معمولی: جمع‌بندی

و در نهایت، شاید سوال شما این باشد که آیا می‌توان از هدفون‌های معمولی برای گیمینگ استفاده کرد؟

پاسخ ساده این است که بله؛ در بیشتر می‌توان از هدفون موسیقی سیمی به‌جای هدفون گیمینگ استفاده کرد؛ اما باید از خیر برخی از قابلیت‌های کلیدی هدفون‌های گیمینگ ازجمله صدای فراگیر، بوم میکروفون و طراحی‌های رنگی و پرزرق‌وبرق گذشت. از سوی دیگر، ممکن است در اتصال هدفون معمولی به کنسول یا پی‌سی برای بازی با مشکل رو‌به‌رو شوید.

هدفون‌های موسیقی پریمیوم با پروفایل صدای فوق‌العاده، تجربه‌ی گیمینگ به‌مراتب بهتری را رقم می‌زنند؛ اما در بیشتر موارد، نمی‌توان از میکروفون‌های آن‌ها برای گیمینگ استفاده کرد و مجبور خواهید شد برای خرید میکروفون مجزا هزینه کنید

 

 

 

residentx وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *